Verkeersfilters geven vanaf 1 maart aan meer bewoners vrije doorgang: 'Ook vergunningsaanvraag wordt eenvoudiger'

Op 27 februari 2024, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid

Het stadsbestuur maakte een grondige evaluatie van de werking van de verkeersfilters en autoluwe zones die in januari 2022 werden ingevoerd. Goed bestuur is ook kritisch kijken naar wat je doet. Met een aanpassing van het reglement, vooral voor de verkeersfilters, pakken we de knelpunten in de huidige regeling aan.

Eerst wil ik nog eens benadrukken waarom we de veel besproken verkeersfilters aan de Breedstraat en Goudenregenlaan plaatsten. Bedoeling ervan is de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de Priesteragiewijk te verhogen. Met de filters willen we het sluipverkeer uit deze wijk halen en het doorgaand verkeer rond de stad sturen’, zegt schepen voor mobiliteit Carl Hanssens.

Helft minder ongevallen

De evaluatie toont aan dat we slaagden in dat opzet. De ongevallen in het filtergebied daalden met de helft. In 2020 waren er dat nog 29, in 2022 gebeurden er 16 ongevallen, in 2023 staat de teller op 14. De verkeersintensiteit daalde met de helft tot zelfs twee derde. En ook de snelheid in de zone 30 wordt er beter gerespecteerd.

Schepen Carl Hanssens: ‘De cijfers tonen duidelijk aan dat we het beoogde doel bereiken. Ik zie dus geen reden om de verkeersfilters weg te nemen zoals dat door sommigen wordt gevraagd. Niettemin ging de invoering van de filters gepaard met enkele problemen. Met een nieuw reglement willen we deze aanpakken.’

Verbeterpunten

We merkten dat de bewoners van de omliggende straten vaak ver moesten omrijden. De grotere drukte op de invals- en hoofdwegen leidde tot files, zoals bv. op de Antwerpse Steenweg. Het gebruiksgemak voor burgers en ondernemingen was niet altijd optimaal. Zo was het reglement voor interpretatie vatbaar, voor de twee filters heb je twee doorrijvergunningen nodig en de vergunningsaanvraag kende een lange doorlooptijd. Ook de controle kende zijn pijnpunten. De registratie van de nummerplaten en de opvolging van de overtredingen liep niet efficiënt. Ook de camera’s waren aan vervanging toe om scherpere beelden te kunnen maken.

Nieuw reglement

Op basis van deze evaluatie besliste de gemeenteraad de volgende aanpassingen door te voeren:

• Ook de bewoners van de omliggende straten, meer bepaald de Elisabethwijk, de Stationswijk en de straten rondom het ziekenhuis, kunnen een doorrijvergunning voor de verkeersfilters in de Breedstraat en Goudenregenlaan aanvragen. Dit komt neer op een verdubbeling van het totaal aantal inwoners dat toegang krijgt.
  • Er komt één doorrijvergunning voor beide filters.
  • Voor de aanvraag zal je je kunnen aanmelden met Itsme of je identiteitskaart. Zo wordt het adres automatisch geverifieerd en is de vergunning permanent.
  • De doorlooptijd van de aanvraag bedraagt 5 werkdagen, een regularisatieaanvraag 3 werkdagen.
  • Bewoners kunnen voor bv. onverwachts bezoek, mantelzorg, een levering per dag twee extra nummerplaten ingeven. Dit vereist geen goedkeuring meer.
  • Je ontvangt twee weken voor het aflopen van de vergunning een herinnering (voor vergunningen van minstens drie maanden).

Het nieuwe reglement gaat van start op 1 maart 2024. Om de aanpassingen te kunnen doorvoeren zal ook iedereen die reeds over een vergunning beschikte een nieuwe moeten aanvragen. Er is een overgangsperiode van twee maanden voorzien. Mensen hebben dus twee maanden de tijd om de vergunning in orde te brengen. Voor de betrokken inwoners loopt er een uitgebreide communicatiecampagne.

Meer info vind je hier.