Samenvatting gemeenteraad 23 juni

Op 23 juni 2023, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, N-VA Sint-Niklaas

De laatste gemeenteraad had een goed gevulde agenda. Naast de bespreking en goedkeuring van de jaarrekening 2022 en de aanpassingen aan het meerjarenplan van de stad en OCMW, stonden er maar liefst 64 te bespreken beslissingen op de gemeente- en OCMW-raad! Hieronder volgt een bloemlezing van onze Fractievoorzitter Tchantra Van De Walle:

• Meerjarenplan

Net als de vele studenten, die in spanning zitten te wachten op hun cijfers en op de eindresultaten, kwamen we op vrijdag 23 juni 2023 met de gemeenteraad samen om die ene vraag te beantwoorden, namelijk: wat zegt het eindrapport en hoe zien die eindcijfers eruit?
En ik kan met vreugde vertellen dat de stad Sint-Niklaas geslaagd is, want de stadskas is gezond. Het totaal beschikbaar budgettair resultaat -na alle weloverwogen aanpassingen en beslissingen- zal in 2025 maar liefst meer dan 15 miljoen euro bedragen, met een gecorrigeerde autofinancieringsmarge van 3,7 miljoen euro. Een uitstekend resultaat. Een bank vooruit en een kus van de juf!

• De Parkies

Voor de organisatie van de Parkies werd de convenant voor de samenwerking met Muzikaal BV voor de organisatie van zomerconcerten in het Romain De Vidtspark in 2023, 2024 en 2025 goedgekeurd.

• Vernieuwingswerken gemeentehuis Belsele

Het gemeentehuis van Belsele is toe aan vernieuwingswerken: o.a. de ketel moet vervangen worden en ook de bibliotheek, met vochtproblemen aan de basis, kan een renovatie gebruiken. De gemeenteraad keurde de wijze van gunning, raming en voorwaarden voor deze opdracht goed.

• Vastgoed Informatieplatform

De gemeenteraad gaat principieel akkoord om in te stappen in het Vastgoed Informatieplatform en de verwerkingsovereenkomst te ondertekenen. Het VIP, een generiek gegevensdelingsplatform, maakt het makkelijker om vastgoedinformatie uit te wisselen. De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg ihkv een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen, waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.

• Aankoop panden Reinaert Galerij

We keurden de aankoop van enkele bijkomende panden uit de linkervleugel van de Reinaertgalerij goed en ook het koetshuis en het deel tuin ter hoogte van de rechtervleugel komen nu in bezit van de stad. Hierdoor krijgt de stad het merendeel van de panden in de winkelgalerij in handen, wat de baan vrijmaakt voor een herontwikkeling van dit zeer centraal gelegen gebied in ons centrum. Het stadbestuur heeft plannen om een kwalitatieve publieke doorsteek vanuit de cultuursite naar de Stationsstraat te realiseren, deels gesteund met subsidies vanuit de Vlaamse Overheid, en wil nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen faciliteren om verdere leegstand tegen te gaan in ons stadshart.

• Samenwerkingsovereenkomst Stationsstraat

De aan de Reinaertgalerij grenzende percelen in de Stationsstraat zijn in eigendom van de nv die hiervoor eigenaar was van de Carrefoursupermarkt op het Heymanplein. Die nv heeft, zoals gekend, plannen om in de Stationsstraat een stadssupermarkt te realiseren. Om de werken op deze site zo goed mogelijk te stroomlijnen, keurde de gemeenteraad een samenwerkingsovereenkomst goed, waarin een aantal afspraken gemaakt worden om zo goed mogelijk het onderzoek samen aan te vatten.

• Kruispunt Hertjen / N70

Het kruispunt Hertjen/N70 is een gevaarlijk punt voor fietsers en voetgangers. Om veiligheidsredenen zal voormeld kruispunt opnieuw aangelegd worden. Om de heraanleg te kunnen realiseren keurde de gemeenteraad goed om een deel van het perceel gelegen aan de Prins Boudewijnlaan aan te kopen.

• Fietspad Molenbeek

Er komt een fietspad langsheen de Molenbeek tussen de Pijkedreef en de Hoge Bokstraat. Om dit tracé tussen de Pijkedreef en de Hoge Bokstraat te realiseren, zijn een aantal innemingen noodzakelijk waarvan het plan nog in opmaak is. De gemeenteraad ging akkoord met deze innemingen en stelde de voorwaarden van de ontwerpakte vast.

• SteM

Het SteM ontving een aanbieding van de gerenommeerde kunstenaar Hachmi Azza, die zijn volledige oeuvre van circa honderdvijftig grafische werken (groot- en kleingrafiek) aan het stadsbestuur wil schenken. De gemeenteraad aanvaardde deze schenking, in ruil voor de organisatie van een tentoonstelling in 2024 en een publicatie van een tentoonstellingscatalogus.

• Huishoudelijk reglement en retributietarieven van het Steamlab van d'Academie Beeld

De gemeenteraad keurde het huishoudelijk reglement en de retributietarieven van het Steamlab van d'Academie Beeld goed, dat volgend schooljaar 2023-2024 in gebruik wordt genomen. Het Steamlab is een coöperatieve werkplaats waar kinderen, jongeren en volwassenen op een creatieve manier en met technisch innoverende apparatuur hun ideeën kunnen uitwerken. Naast de klassieke werktuigen zijn er ook meer gesofisticeerde toestellen aanwezig, zoals bijvoorbeeld 3D-printers, lasercutters en een borduurmachine.

• Verhogen subsidie VLOS

We verhogen de subsidie van Vluchtelingen Ondersteuning Sint-Niklaas vzw (VLOS) en wijzigden in die zin de samenwerkingsovereenkomst. In 2022 waren er circa zevenhonderd personen die bij VLOS kwamen voor voedsel- en humanitaire ondersteuning, ongeveer 25 % meer dan de jaren ervoor. Naast de stijgende prijzen van nutsvoorzieningen, transportkosten, voedingswaren, hygiënische producten enzoverder, kwamen er ook meer hulpvragen binnen.

• Heraanleg Grote Markt

De gemeenteraad keurde de procedure, de selectieleidraad en de indicatieve raming goed met betrekking tot de opdracht over de herinrichting van de Grote Markt, alsook de aansluiting op de zijstraten. Nadat de vorige én enige offerte 35% boven het vooropgestelde budget lag, moesten we terug naar de tekentafel om voor onszelf uit te maken: wat is nodig, wat is wenselijk en wat is haalbaar? We werken deze keer met een ontwerp met een vast deel, een voorwaardelijk deel en met opties. Over elk onderdeel is er echter nog onderhandelingsmarge, waardoor we ervan overtuigd zijn dat eventuele nieuwe offertes budgettair realistischer en haalbaar zijn voor dit project. Door de nieuwe plannen en de belofte van verandering, vernieuwing, beleving, vergroening (en in deze temperaturen dus ook de bijhorende verkoeling), trekt ons centrum de laatste tijd meer en meer ondernemers en handelaars aan die geloven in onze stad van morgen.

Met deze belangrijke beslissingen, gaf onze fractie de aftrap voor het welverdiende zomerreces.
Tot schrijfs, voor de eerstvolgende gemeenteraad in augustus! Of nog beter: tot een dezer op een zomers terrasje in ons prachtige stad!