Onthardingswerken aan de Houtbriel zijn gestart: “Samen met de winkelwandellus, staan deze werken voor meer kwaliteit in centrum Sint-Niklaas.”

Op 10 maart 2023, over deze onderwerpen: Leefmilieu, Mobiliteit, Openbaar domein, Openbaar groen, Openbare werken

De Houtbriel en het Sint-Nicolaasplein worden in 2023 onthard en vergroend. Schepen van publieke ruimte Carl Hanssens: “Deze werken staan in het teken van meer kwaliteit in het centrum van Sint-Niklaas. Onze stad verdient aangename plaatsen om te verblijven en te ondernemen. De werken zullen in verschillende fasen verlopen, er wordt geen verkeershinder verwacht.”

In Sint-Niklaas centrum is het noodzaak om ruimtelijke kwaliteit te brengen zodat het stadscentrum terug een plek wordt, waar het aangenaam is te verblijven en te ondernemen. Hierdoor zullen er de volgende maanden onthardingswerken plaatsvinden op de Houtbriel om de aantrekkelijkheid te verhogen.

Schepen Carl Hanssens: ”Ik hoor van vele inwoners dat ze de inspanningen van dit stadsbestuur op het vlak van vergroening appreciëren. Afgelopen lente, zomer en herfst bleek al dat de zorgvuldig gekozen beplanting op de Houtbriel in elk seizoen zijn kleurenpracht toont. Samen met de winkelwandellus, is dit een voorbeeldproject van hoe we met N-VA de vergroening zien in Sint-Niklaas. Ik ben dan ook verheugd dat dit project werd geselecteerd door de Vlaamse Overheid als Groenblauwe parel en bijbehorende subsidie omdat we ook werk maken van ontharding, vergroening en waterinfiltratie, allemaal belangrijk in het zicht van de klimaatverandering.

Als N-VA Sint-Niklaas erkennen we dat het aangenamer is om in de lente en zomer te zitten aan een groene gordel dan te kijken naar een eindeloze rij wagens. Het is dan ook goed dat op de plaatsen waar verharding alomtegenwoordig is, er nu plaats zal gemaakt worden voor groen en water om de leefbaarheid van het stadscentrum te verhogen.

Fase 1 (afgerond)

Momenteel zijn al 5 grote plantvakken op de Houtbriel aangebracht. Ook de zone achter het oorlogsmonument, in de bocht aan de Kalkstraat, is al onthard. We wonnen hiervoor trouwens ook een prijs van de Vereniging Voor Openbaar Groen (VVOG).

Fase 2 (maart-mei)

Momenteel brengen we een groot, verhoogd plantvak aan in de driehoek voor het oorlogsmonument. In het voorjaar (april-mei) planten we daar streekeigen planten, struiken en bomen.

In combinatie met de werken aan de Houtbriel, voert de aannemer een aantal lokale herstellingen uit op het Sint-Nicolaasplein.

Fase 3

In het najaar van 2023 en het voorjaar van 2024 wordt de zone op het Sint-Nicolaasplein aan de kerk en achter de horecazaken onthard.

Informatie

Voor een interview of beleidsvragen contacteer Carl Hanssens, schepen van Mobiliteit en Openbare Werken.

Telefoonnummer kabinet Carl Hanssens: 03 778 30 18
E-mailadres Carl Hanssens: carl.hanssens [at] sint-niklaas.be

Voor andere vragen contacteer dienst Mobiliteit

Telefoonnummer dienst Mobiliteit: 03 778 32 50