N-VA Sint-Niklaas presenteert vijf kandidaten en vijf speerpunten

Op 11 juni 2012

N-VA Sint-Niklaas heeft vandaag de top 4 en lijstduwer van haar lijst bekend gemaakt. Zoals eerder aangekondigd trekt de N-VA onder leiding van Lieven Dehandschutter in oktober met een eigen lijst naar de gemeenteraadsverkiezingen. De lijsttrekker maakte vandaag enkele nieuwe kandidaten bekend en samen presenteerden zij de speerpunten van het programma waarmee de N-VA aan de verkiezingen deelneemt.

Lijsttrekker Lieven Dehandschutter kent als geen ander het leven in het centrum van Sint-Niklaas. “Een stadskern trekt mensen aan voor de meest uiteenlopende activiteiten: wonen, winkelen, werken, ontspannen, … Dat maakt een stad boeiend, maar het kan ook voor conflicten zorgen. De mobiliteitsproblemen aanpakken, zorgen voor betaalbare woningen, de handel in het centrum stimuleren, … Met een integraal stadskernbeleid wil de N-VA al deze stedelijke functies opnieuw met elkaar verzoenen en in evenwicht brengen.”

Nieuwkomer Marijke Henne (31) staat op de tweede plaats. Jarenlang was zij actief binnen scoutsmiddens. Na haar studies politieke wetenschappen en geschiedenis ging zij aan de slag als parlementair medewerker van N-VA-kamerlid Sarah Smeyers. Momenteel werkt zij bij de N-VA-studiedienst. “Democratie is meer dan verkiezingen”, vindt zij. “Echte verandering  is slechts mogelijk als het bestuur voldoende ruimte geeft voor inspraak en participatie van burgers, verenigingen en buurten.”

Peter Buysrogge (36) uit Sinaai is de derde kandidaat. Hij is licentiaat politieke wetenschappen en voorzitter van N-VA Sint-Niklaas. Sinds vorig jaar is hij woordvoerder van Vlaams viceminister-president Geert Bourgeois. Daarvoor was hij fractiesecretaris van de N-VA in het Vlaams Parlement. “Naar het voorbeeld van de Vlaamse overheid pleit de N-VA ook in Sint-Niklaas voor een efficiënte en sobere administratie. De N-VA is voor een fiscale stop: geen verhoging van de belastingen!”

De vierde plaats wordt bekleed door Veerle De Beule (39), een gezins- en bejaardenhelpster, die ook sterk geëngageerd is in het verenigingsleven in Nieuwkerken. “Als moeder van drie kinderen wil ik mij ervoor inzetten dat zij in een veilige stad kunnen opgroeien”, zegt zij. “Maar veiligheid alleen volstaat niet”, vult zij aan. “Sint-Niklaas moet ook een gezellige stad zijn, waar het aangenaam wonen, werken, winkelen en uitgaan is.”

Annemie Charlier (60) uit Belsele duwt als 41ste kandidaat de N-VA-lijst. Zij was leerkracht Nederlands en geschiedenis in het technisch en beroeps onderwijs en was gemeenteraadslid van 2001 tot ’06. Ook als voorzitter van de N-VA Waasland en lid van het nationaal N-VA-partijbestuur kent zij het klappen van de zweep. “De N-VA wil in Sint-Niklaas ook een sociaal beleid voeren”, benadrukt zij. “Het stadsbestuur en het OCMW moeten oog hebben voor de noden én de mogelijkheden van jong en oud.”