Met aangepast ontwerp op zoek naar een geschikte aannemer. “We willen aan het werk zijn in 2024”

Op 19 juni 2023, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Mobiliteit, N-VA Sint-Niklaas, Openbare werken

Na een opeenvolging van crisissen die de prijzen van grondstoffen en energie enorm de hoogte in jaagde, bleek de enige offerte die de stad had ontvangen 35% boven de raming en dus ook het budget. Wij legden schepen Carl Hanssens, schepen voor Publieke Ruimte enkele vragen voor.

Schepen Carl Hanssens kan u het nieuwe ontwerp en de besparingen duiden?

Gezonde stadsfinanciën blijven een prioriteit voor dit stadsbestuur. Het was dus noodzaak om op te zoek te gaan naar besparingen in het ontwerp zonder aan het concept te raken. We kozen er in de eerste plaats voor andere materialen zonder in te boeten op de kwaliteit; hierdoor werd al ongeveer 6% bespaard. We schrappen hiernaast ook enkele op zich staande maar minder essentiële grotere onderdelen zoals de verzonken tuin met de ondergrondse fietsenstalling en de luifels waardoor er nog 12% kon bespaard worden.

Tevens blijken de gemiddelde bouwprijzen intussen gestegen met 20%, zodat de huidige besparingen ook niet genoeg zijn om deze stijging op te vangen. Daarom wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het budget te verhogen met 2,14 miljoen EUR tot 21 miljoen euro.

Kan u meer in detail gaan over die wijzigingen en wat er in de plaats komt?

Ik lijst ze graag voor jullie op.

• Ondergrondse fietsenstalling

De ondergrondse fietsenstalling zou plaats bieden aan 274 fietsen. We willen die stallingscapaciteit compenseren op 2 manieren: Eerst worden er 122 extra fietsparkeerplaatsen voorzien bovengronds over heel de Grote Markt. Het aantal bovengrondse stallingen stijgt hiermee in het nieuwe ontwerp naar 316 dat is meer dan nu. De stad zal hiernaast samen met de handelaars en horeca bespreken waar er elders in de dichte stadskern er nog extra plaatsen voor fietsen moeten komen.

• Kruispunt het Woord

Het kruispunt aan het Woord is aangepast. De bocht in het lichtengeregeld kruispunt werd aangepast. Zo kan deze makkelijker genomen worden voor wie de ondergrondse parking vanuit het noorden wilt bereiken alsook wordt het kruispunt in de toekomst geregeld door een conflictvrije lichtenregeling. Dat is veiliger voor voetgangers en fietsers.

• Een gezellige groene ontmoetingsplaats in plaats van verzonken tuin

De verzonken tuin werd geschrapt. Toch voorzien we als stad een waardig alternatief. Er komt op de begane grond een gezellige groene ontmoetingsplaats met ruimte voor kleinschalige evenementen of om rustig te vertoeven op één van de vele zitbanken. De zone is zo ontworpen dat hier nog veel kan in de toekomst: een speelelement, een overkapping. Misschien nog leuk: de zone wordt zo ingericht dat een volgend bestuur bij de renovatie van de kiosk kan beslissen de kiosk daar terug te brengen.

Hoe lang zal het duren voor de werken nu zullen beginnen?

Volgens de huidige plannen zullen de onderhandelingen afgerond zijn tegen begin volgend jaar, waarna de werken zullen starten in 2024. De werken aan de Grote Markt zullen ongeveer 2 jaar duren.

De werken zullen in fases en per zone afgewerkt worden, zodat de overlast voor de inwoners, horeca en handelaars tot het minimum beperkt blijft tot in de zone waar men werkt.

Ik geloof dat we tegen de zomer van 2026 volop kunnen genieten en gebruik maken van de nieuwe Grote Markt.

Naast de besparingen aan materialen, aanpassingen aan het plan kiest u ook voor een andere procedure? Waarom?

Doordat de vorige aanbestedingsprocedure, een openbare procedure, zonder gevolg gebleven is, kunnen we nu een procedure lopen waarin we meer onderhandelingskracht hebben. Dat is een soort overheidsopdracht waarbij er in twee stappen gewerkt wordt:

1. Eerst kunnen kandidaten zich kenbaar maken op basis van een selectieleidraad. Die wordt voorgelegd aan de gemeenteraad op 23 juni 2023.
  2. Die geselecteerde kandidaten kunnen een offerte indienen op basis van de gunningsleidraad. Die wordt voorgelegd aan de gemeenteraad op 22 september 2023.

Deze procedure geeft de kandidaten meer tijd om het dossier voor te bereiden en bovendien de mogelijkheid om te onderhandelen met de kandidaten over de uitvoering van de opdracht. Zo zijn we er zeker van dat we de opdracht, na de onderhandelingen, ook daadwerkelijk zullen kunnen uitvoeren.

Wat is uw conclusie?

De opwaardering van ons stadscentrum is absoluut noodzakelijk voor de economische relance  en hier speelt de Grote Markt een cruciale rol in. De Sint-Niklazenaar eist een ontmoetingsplek waar het gezellig, koel en aangenaam is om te verblijven en verdient dat ook!