Inspanningen van het stadsbestuur rond Vlaamse feestdag renderen

Op 6 juli 2011

Gratis parkeren op 11 juli in Sint-Niklaas

Het stadsbestuur heeft op alle parkeerautomaten in Sint-Niklaas een zelfklever laten aanbrengen met de tekst ‘11 juli - Vlaamse feestdag. Gratis parkeren’ en het stadslogo. Daarmee gaat het stadsbestuur opnieuw in op een vraag van de N-VA, die aandrong op duidelijkheid of er  op 11 juli al dan niet moet worden betaald. Op de toestellen staat dat het gebruik verplicht is van 9 tot 18 uur, “uitgezonderd op zon- en feestdagen”. Omdat er bij vele mensen nog steeds verwarring bestaat of het Feest van de Vlaamse Gemeenschap een ‘officiële feestdag’ is, drong de N-VA aan op een ondubbelzinnige aanduiding.

Volksfeest

De N-VA Sint-Niklaas is verheugd over de toenemende inspanningen van vele verenigingen en het stadsbestuur om de viering van 11 juli verder te laten evolueren naar een volwaardig volksfeest. Zowel in het stadscentrum als in de drie deelgemeenten is er dit jaar een uitgebreide programmatie. Opmerkelijk is dat het feest in Nieuwkerken voor het eerst op het dorpsplein (Ten Bos) wordt gevierd.

Het feit dat er steeds meer initiatieven worden genomen rond de Vlaamse feestdag vertaalt zich ook in een stijging van de financiële ondersteuning door het stadsbestuur, zoals blijkt uit de cijfers die door de N-VA werden opgevraagd:

-          2002 :   4.103 euro + 20.000 euro voor ‘Stad in de Middeleeuwen’ (700 jaar Guldensporenslag)

-          2003 :   8.370 euro

-          2004 :   8.911 euro

-          2005 :   7.628 euro

-          2006 : 11.629,50 euro

-          2007 :   7.425 euro

-          2008 :   9.556 euro + 56.530 euro voor ‘Zo is er maar één’

-          2009 : 13.831 euro + 50.764 euro voor ‘Zo is er maar één’

-          2010 : 11.967 euro + 76.526 euro voor Vlaanderen Muziekland

-          2011 : 14.324 euro + 76.526 euro voor Vlaanderen Muziekland

Het spreekt voor zich dat de N-VA ook in de toekomst zal blijven ijveren om deze stijgende tendens aan te houden.

Bevlagging

Tot slot stelt de N-VA Sint-Niklaas met genoegen vast dat het ‘11 juli-gevoel’ ook in de hand wordt gewerkt dankzij een aangepaste bevlagging in de periode van 1 juli tot de Vlaamse feestdag. Vlaamse en Europese vlaggen wapperen aan het stadhuis, op verschillende pleinen en aan de belangrijkste invalswegen van de stad. Het stadsbestuur geeft daarmee het goede voorbeeld.