Gratis Wifi kan eenzaamheid bejaarden doorbreken

Op 10 november 2016, over deze onderwerpen: OCMW-raad, Seniorenbeleid, Welzijn
Gratis Wifi

Sinds midden oktober is er in alle woonzorgcentra (WZCs) van OCMW Sint-Niklaas gratis Wifi beschikbaar. Veel bewoners van de WZCs hebben familie en vrienden die veraf of zelfs in het buitenland wonen. Via internet kunnen bejaarden regelmatig met hen contact houden.

Tot voor kort moesten bejaarden zelf een aparte verbinding aanvragen voor internet op hun kamer. Stilaan zijn er steeds meer bewoners die vlot hun weg vinden op de digitale snelweg. Nu stelt het OCMW dus gratis draadloos internet ter beschikking voor alle bewoners. Via apps als Skype en Facetime kunnen ze vaker contact hebben met kinderen of kleinkinderen die veraf wonen. “We hopen dat dit ook het isolement van sommige bewoners kan doorbreken” zegt Bert De Laet OCMW-raadslid voor N-VA. “We beseffen dat nog niet alle bewoners mee zijn met de technologie, maar ik geloof dat ook (klein)kinderen die in de buurt wonen zo hun bejaarde (groot)ouders mee in contact kunnen brengen met andere familieleden.”

“Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat eenzaamheid bij bejaarden natuurlijk nog altijd beter kan verholpen worden met een ‘echt’ bezoekje.”