De vernieuwing van de Grote Markt gaat van start: 'De aanhouder wint!'

Op 15 april 2024, over deze onderwerpen: Grote markt, Publieke ruimte, Stadsvernieuwing

De aanhouder wint! Met de aanstelling van aannemer Stadsbader kan de vernieuwing van onze Grote Markt van start gaan. En dankzij een slimme fasering zullen de werken slechts één jaar duren. Dat zorgt voor minder overlast en garandeert ook in de zomers beleving in de stadskern.

Van meet af aan is het voor N-VA Sint-Niklaas duidelijk dat een nieuwe, gezellige en groene markt cruciaal is voor de opwaardering van onze stadskern. Een aantrekkelijk plein, met ruimte voor ontmoeting en beleving, is een absolute noodzaak voor de (economische) heropleving. En dat staat nu te gebeuren!

Start werken

Nadat het ontwerp definitief was verliep de zoektocht naar een aannemer helaas niet zoals gehoopt: door de opeenvolgende crisissen gingen de prijzen fors de hoogte in en kon er binnen het vooropgestelde budget geen aannemer gevonden worden. Maar we bleven niet bij de pakken zitten: het ontwerp werd aangepast naar het beschikbare budget en we startten een nieuwe procedure om een aannemer te vinden. En de aanhouder wint: op maandag 13 mei 2024 mei starten de werken om onze markt te transformeren naar de grootste én mooiste Grote Markt van het land!

Slechts één jaar

En er is nog meer goed nieuws: dankzij een slimme planning van de aannemer zullen de werken slechts één jaar in plaats van de vooropgestelde twee jaar duren. En dat geeft verschillende voordelen. De overlast voor handelaars, horeca en bewoners wordt hierdoor beperkter, de Vredefeesten kunnen zowel in 2024 als in 2025 op de markt doorgaan en de zomerterrassen kunnen open blijven.

Flankerende maatregelen

De hinder die er wel zal zijn wordt zo goed als mogelijk opgevangen. Op het Hendrik Heymanplein kwam er op de plaats van de Carrefour een extra parking, die ook wordt ingezet als evenementenplein. Tijdens de werken zetten we ook in op extra evenementen om mensen naar de stadskern te lokken. Een grote communicatiecampagne wordt opgezet om iedereen te informeren.

Schepen voor publieke ruimte Carl Hanssens (N-VA): ‘Eindelijk kan dit zo belangrijke project voor onze stad van start gaan. Met de vernieuwing van de Grote Markt verfraaien we niet alleen onze stadskern maar kunnen we het ook laten heropleven. Ik kijk ernaar uit om in 2025 het resultaat te zien!’.

Meer info? Klik hier om alles te weten over de nieuwe Grote Markt.